Logo Hot-R ballonvaarten Barneveld

  • Ballonvaren zoals wij het beleven

    verhalen, achtergrond informatie en weetjes

Een kijkje achter de schermen in onze wereld van ballonvaren in binnen en buitenland.

  • Ons onverwachte bezoek aan de landeigenaar

    Ons onverwachte bezoek aan de landeigenaar

    Landeigenaren

    Elke keer als onze piloot de aarde ontstijgt met zijn luchtballon zal hij ook weer een veilige landingsplek moeten zoeken. Eigenlijk is hij elke avond een onverwachte gast die zichzelf uitnodigt bij iemand thuis. Hoe gaat dit allemaal in zijn werk?

    Wetgeving

    Bij wet is het zo geregeld dat een ballon overal mag landen, behalve in natuurgebieden of in de buurt van luchthavens en dergelijke. De piloot heeft een kaart bij zich waarop deze restrictiegebieden worden aangegeven. Als de ballon geland is, dan mag er niet zonder toestemming in het weiland gereden worden. De ballon mag wel altijd meegenomen worden door het ballonvaartbedrijf. Dat betekend dat er soms flink gesjouwd moet worden om de ballonmaterialen weer terug in de kar te krijgen. Gelukkig hebben wij alleen maar kleine manden, waardoor dit altijd wel uitvoerbaar blijft.

    Ballonvaartteam en landeigenaren

    Als de ballon geland is, dan gaat het grondcrewteam op zoek naar de landeigenaar. Vaak worden we geholpen door omstanders of omwonenden die wel weten van wie de grond is. Als de boer / landeigenaar wat verder weg woont, krijgen we soms ook een telefoonnummer. We proberen altijd eerst contact te leggen met de eigenaar en toestemming te vragen om het weiland in te rijden. De landeigenaar krijgt van ons daarvoor een passend bedankje. Heel af en toe lukt het niet om de eigenaar te vinden. Buren weten dan vaak wel dat de eigenaar ergens anders woont, maar weten bijvoorbeeld geen adres. Dan slepen we de ballon naar het begin van het weiland. We pakken de ballon zo dicht mogelijk bij de weg in, zodat we niet of niet ver het weiland in hoeven te rijden.

    Gastvrijheid

    Over het algemeen hebben we zeer positieve ervaringen met de gastvrijheid bij de landeigenaren in Nederland. Soms wordt er zelfs naar de piloot geroepen “ Land hier!”. Kinderen van de boer zijn vaak heel geïnteresseerd en vinden het geweldig om mee te helpen om de ballon op te vouwen. In Noord – Brabant hebben we wel eens nog een biertje gedronken met elkaar op de deel van de boerderij. Soms krijgen we zelfs een rondleiding op de boerderij zelf. Heel af en toe komen we mensen tegen die niet zo blij met ons zijn. We ervaren dit persoonlijk als heel vervelend, vooral omdat het absoluut niet de bedoeling is dat we overlast veroorzaken. We proberen in ieder geval om met elkaar in gesprek te gaan en uit te vinden wat precies het probleem is. Vaak is dit een negatieve ervaring die de eigenaar gehad heeft in het verleden. We proberen begrip te tonen en in ieder geval samen tot een oplossing te komen. Als de ballon nog recht overeind staat en we echt niet welkom zijn, dan probeert de piloot nogmaals op te stijgen en een volgend landingsplekje te zoeken. Laatst heeft er een onderzoek plaatsgevonden onder de boeren en heeft men gevraagd of men overlast ervaart van luchtballonnen. 90 % van de boeren gaf hierbij gelukkig aan dat dat niet het geval is. Daar zijn wij als ballonvaarders blij mee en we hopen dit ook zo te houden.

    Bijzondere ontmoetingen

    Gelukkig zijn er vooral veel mooie en bijzondere ontmoetingen. Tijdens een familievakantie in een woonboerderij in Woudenberg, wilde piloot Edcar Vermeulen een Koningsvaart maken. Hij heeft de eigenaar van de woonboerderij toestemming gevraagd om op zijn land op te stijgen. Dat mocht en de boer was zo enthousiast, dat we tot op de dag van vandaag daar nog steeds een vaste opstijglocatie hebben. De eerste vaart van dit jaar verliep ook helemaal top. Na de landing reed de boer met ons mee in de bus om even de beste weg te wijzen door zijn weiland. Dit in verband met het risico op jezelf vastrijden op de natte plekken. De boer en zijn dochter dronken nog een glaasje champagne mee.

    Ontmoetingen in het buitenland

    In het buitenland hebben we over het algemeen positieve ervaringen met de landeigenaren. Vaak maakt ze het niets uit als er een ballon land in hun weiland. Vaak hebben ze nog niet veel ballonnen gezien, waardoor ze het razend interessant vinden. Zoals de boer in Oostenrijk. Na een hele snelle vaart over de Alpen, moesten de piloot en zijn passagiers nog wel 1,5 uur wachten op de grondcrew. De boer en zijn kleindochter kwamen kijken bij de ballon en we hebben van alles aan ze uitgelegd. Wij kregen vervolgens een rondleiding op zijn boerderij en moesten daarna even proeven van zijn zelfgemaakt schnaps. In Portugal zijn we regelmatig geholpen door de boeren. De velden zijn daar eindeloos groot en het is heuvelachtig. Soms heeft onze volg bus daar toch wat moeite mee. Zo zijn onze ballonmaterialen een keer vervoert achterop een pick-up truck en ook een keer achter op de trekker gebonden.

    Boerenmaandag

    Aansluitend op de Ballonfiësta week in Barneveld, vieren we de boerenmaandag. De Barneveldse ballonvaartbedrijven nodigen dan een aantal boeren van het afgelopen jaar uit voor een ballonvaart met aansluitend een BBQ. Dit om ze te bedanken voor hun gastvrijheid.
  • Wat doet de grondcrew

    Wat doet de grondcrew

    We zijn een team

    Ons ballonvaartteam bestaat uit grondcrewleden en piloten. Samen zorgen zij ervoor dat de ballonnen opgelaten worden en ook weer ingepakt worden na de landing. Ieder heeft zo zijn eigen taak, maar een goede samenwerking draagt bij aan de veiligheid van het ballonvaren.

    Wat doe je als grondcrew

    Een belangrijk onderdeel van de taken van de grondcrew is het rijden met bus en aanhanger. Allereerst halen we de passagiers op en vertrekken we naar het opstijgveld. We zoeken een goede plek en halen de ballonspullen uit de auto. De brander wordt op de mand gezet en de gasflessen in de mand gesjouwd. De piloot voert de brander test uit terwijl de grondcrew de envelop (stof van de ballon) alvast uit de zak haalt. De auto wordt zodanig neergezet dat de quick release bevestigd kan worden aan de auto.

    Wanneer alle tests zijn uitgevoerd laten we de mand voorzichtig omvallen. Nu kunnen we beginnen met het bevestigen van de ballon. Dit is een precies en belangrijk werkje, omdat we niet willen dat kabels/ touwen in de knoop zitten. We dubbelchecken elkaar ook. Als de ballon volledig bevestigd is, trekken we met een paar mensen de ballon uit de zak. De kroonlijn, die aan de achterkant van de ballon bevestigd is, leggen we netjes zonder knopen uit. De ballonzak zelf vouwen we tot een klein pakketje en hangen we aan de mand.

    Het is nu tijd voor de briefing van de piloot aan zijn passagiers. De piloot bereidt de mensen voor op wat komen gaat en legt ze uit hoe ze op een veilige manier de mand in kunnen klimmen en wat ze moeten doen tijdens het landen.

    De ballon oplaten

    De piloot zet de ventilator aan en de ballon gaat zich vullen met koude lucht. 1 grondcrewlid houdt de ballon open aan de voorkant, geholpen door een passagier. Grondcrewlid nummer 2 loopt naar achter en trekt de stof van de ballon iets naar buiten. Hierdoor kan de ballon zich netjes vullen met koude lucht en komt de parachute aan de achterkant van de ballon vrij te liggen. Hij of zij pakt de parachute en plakt deze in aan de achterkant van de ballon. Er zitten overal klittenbandjes met kleurtjes, de corresponderende kleurtjes moeten met het klittenband op elkaar geplakt worden. Als de ballon vol genoeg zit met koude lucht, zal de piloot de ballon gaan verwarmen met de brander. De persoon aan de achterkant hangt met zijn gewicht aan de kroonlijn. Natuurlijk kan hij de ballon niet echt tegenhouden, maar door dat wel een klein beetje te doen lukt het om de ballon mooi vol te krijgen met warme lucht. Dit principe is wat lastig uit te leggen, maar als er niemand achteraan hangt, dan komt de ballon veel te snel omhoog. De ballon is dan nog niet helemaal goed gevuld met warme lucht, waardoor het een soort zeildoek is geworden. U kunt zich vast voorstellen dat de wind veel meer grip heeft op een los fladderend doek dan op een warme, volle, stabiele luchtballon.

    Aan de voorkant helpt de grondcrew ondertussen met het instappen van de passagiers. Deze taak is heel belangrijk, omdat de grondcrew wel goed kan inschatten wat de ballon doet en wanneer het moment daar is om op een veilige manier in te stappen. Alle lijnen worden op de juiste plaats bevestigd en de piloot zal zijn parachute testen. Hij trekt de parachute dan even los van het klittenband om te zien of er niets in de knoop zit. Alles werkt met touwen en katrollen, dus daar mogen geen knopen in zitten. Als alles werkt, dan zal de piloot de ballon blijven door verwarmen totdat de ballon warm genoeg is om op te stijgen. De piloot maakt de quick release los van de auto en ze stijgen op.

    De grondcrew maakt wat foto’s en pakt daarna alle spullen in de kar. Als de ballon veel snelheid in de lucht heeft dan zal de grondcrew snel vertrekken om ook op tijd bij de landing te zijn. Als het wat rustiger gaat dan is er alle tijd om even bij te kletsen. Soms zijn er ook andere ballonteams en dan wordt het vaak een gezellige boel. Het wereldje dat ballonvaren heet is klein.

    Na de landing

    Allereerst is het voor de crew van belang om contact te leggen met de eigenaar van het land (zie ons blog over landeigenaren). Daarna pakken we gezamenlijk met de passagiers de ballon in. De lucht wordt uit de ballon gedrukt en de ballon moet weer terug in de zak. De brander wordt van de mand afgehaald en alles gaat weer in de trailer.

    Na het inpakken is het tijd voor het schrijven van de certificaten en natuurlijk een belangrijk onderdeel van de avond is het samen drinken van een glaasje champagne . Mooi hieraan is dat dit vaak plaatsvindt in een landelijke omgeving. Het is niet de eerste keer dat we een uil horen roepen of vleermuizen spotten.

    Onze laatste taak is dan nog het terugbrengen van de passagiers naar de afgesproken verzamelplaats. Terug in de bus is het vaak tijd om even met elkaar de avond door te nemen en ervaringen uit te wisselen.

    Na het seizoen

    Tijdens het ballonvaartseizoen zien we elkaar als team natuurlijk regelmatig. In de winter is dit een stuk minder, maar toch zijn er momenten dat we weer even bij elkaar komen. Soms is er crewtraining en elk jaar plannen we een teamuitje met elkaar. Om het jaar gaan we op wintersport met de ballon. We gaan dan naar Oostenrijk om daar te ballonvaren. Met slecht weer daar gaan we wandelen, skiën, snowboarden, rodelen of gewoon gezellig een biertje drinken met elkaar. We beleven daar altijd de mooiste avonturen. Verder hebben we ook altijd candle light in Barneveld waar we met meerdere mandjes in het dorp mogen staan om de mensen te verwarmen. Ook dan zijn we met het grootste deel van het team aanwezig.

    Deel uitmaken van een luchtballonteam is iets wat je samenbrengt met mensen die houden van avontuur en gezelligheid. Het is leuk met elkaar en we bezorgen met elkaar een heleboel mensen een leuke avond.
  • Ballonvaren in India

    Ballonvaren in India

    Araku Valley, de Gelderse vallei van India!

    In de uitnodiging stond dat we zouden worden ondergebracht in een 2 persoons luxe tent. Dat is weer eens wat anders dan een luxe hotel of gastgezin. Het idee van glamping sprak me direct aan. Na wat mail contact met de organisatie werd onze PH-JSH goedgekeurd en werden we toegevoegd aan de lijst van 20 deelnemers. Dan valt de communicatie wat stil, maar in mijn hoofd gaat het avontuur gewoon door. Als we toch naar India vliegen, dan kunnen we net zo goed wat steden bezoeken of een rondreis maken. Op internet is er een diversiteit aan informatie te vinden over dit land en zo kwam ik op het idee om naast steden te bezoeken ook een lange treinreis te maken. India moest het avontuur van deze winter worden!

    Als ze de ballon komen halen gaat het door! 

    De heenreis gaat met het vliegtuig en in de eerste week december kregen we bericht dat de ballon al voor de kerst wordt opgehaald! Onze vliegtickets hadden we sowieso al geboekt. Mocht het festival niet doorgaan, zouden we ons zonder ballon vast ook wel 10 dagen weten te vermaken. Om er zeker van te zijn dat het werkelijk een avontuur zou worden hebben we onze heenvlucht geboekt via Mumbai (1 dag tussenstop) naar Visakhapatnam en terug vliegen we vanaf New Delhi. De afstand tussen deze 2 steden is ongeveer 1700km!

    De donderdag voor de kerst wordt de ballon keurig thuis opgehaald en mondjesmaat krijgen we weer mailcontact met de organisatie. Vanaf dat moment begint alles heel soepel te lopen. Ze helpen me met het boeken van treintickets en verder verzekeren ze me ervan dat ik mijn gehele verblijf gewoon een WiFi dongle krijg en me nergens zorgen over hoef te maken. Maar ik heb zo mijn twijfels! 

    Mumbai

    Het avontuur begint! Midden in de nacht komen we aan in Mumbai. Na 2 uur bezig te zijn geweest met wachten voor de immigratie en zoeken waar onze backpackers zijn gebleven staan we buiten. Via booking.com hebben we een dormitory geboekt. Dat komt neer op een hostel waar je een bedstee huurt. We blijven Hollanders, dus we laten ons niet ‘oplichten’ door een taxi en besluiten de 1,4 km te gaan lopen naar het hotel. Na wat dwalen om de AirPort af te komen stuiten we op een riksja standplaats. Ok, dat ziet er goedkoper en avontuurlijker uit dan een taxi! Het koste inderdaad maar € 1,25 en we hadden de hulp van de bestuurder hard nodig om ons hostel te vinden. In de smerige straten vol afval, ratten en zwerfhonden vinden we onze accommodatie. Het avontuur is nu echt begonnen!

    De slaapplaats was prima en de dag in Mumbai brengen we door met een wandeling door de meest stoffige en vieze straten die ik ooit heb gezien. De bevolking is super vriendelijk en alles wordt nog met de hand gemaakt. De volgende ochtend staat de vlucht Mumbai naar Visakhapatnam op de agenda. We houden een riksja aan en hij vraagt of we een binnenlandse vlucht of een internationale vlucht hebben. Na een rit van 5 km door het chaotische verkeer staan we bij de binnenlandse vluchten! Maar de binnenlandse vlucht via jetairways gaan vanaf het internationale vliegveld! Dus... we pakken weer de riksja en geven aan dat we wat haast hebben. Wat hij blijkbaar vertaalde in ‘doe alsof je Max Verstappen bent’! In een baanrecord tempo vliegen we tussen alles en iedereen door. Ineens past de riksja tussen auto’s door, waar wij met de fiets te weinig ruimte zouden hebben. Op de kruising waar iedereen stil staat mag alleen onze riksja vol gas door. Wat een geweldig land!

    Persmoment

    We zijn nog niet koud ingecheckt of we zitten al in een auto naar een hotel voor een persconferentie elders in de stad. Tussen neus en lippen door krijgt elke piloot een trui en deze moeten we aan als we de media ontmoeten. En ik denk; “Top! Een trui en het is 27+ graden. Echt geen weer voor een T-shirt!” De trui blijkt later tijdens de koude ochtenden goed van pas te komen. De media is massaal gekomen en de ene na de andere verslaggever wil een piloot of crew spreken. Het is hier dus echt wel een grote happening!

    Road trip naar Araku

    Inmiddels is het donderdag en morgenochtend moeten we varen in Araku. Araku ligt slechts 100km van Visakhapatnam, maar het draaiboek geeft aan dat we hier de hele dag over gaan doen. Om 6:30 gaan we eerst de ballonen vanuit de vrachtwagens over laden op de pick-up’s en rond 9:30 vertrekken we in colonne naar Araku. Een prachtige rit door dorpjes en bergen. Het gaat niet snel en we kijken onze ogen uit. Opeens worden we tegen gehouden door een groep arme locals. Ze blokkeren de weg en vragen geld! Met takken en handen slaan ze op onze auto. De chauffeur probeert zachtjes door te drukken, maar ze houden de auto tegen. Één van de organisatoren stapt uit en spreek de locals aan. Na wat heen en weer geschreeuw mogen we door. Even verderop stoppen we en krijgen we te horen dat we verderop echt niet verder kunnen wegens een feest. Daarom gaan we nu spontaan een grot bezoeken en eten, want aan het einde van de middag zullen we waarschijnlijk wel doorgelaten worden. Nou ja zeg, wat is dit voor een land?!

    Basecamp

    Het is inmiddels schemer als we basecamp bereiken. Een compleet voor het evenement gebouwd dorp met werkelijk alles! De ongeveer 75 tenten dienen als onderkomen voor de 20 teams, pers, vip gasten en organisatie. Ieder team krijgt een brandblusser, aansteker, luchtvaart radio en een WiFi dongle. De general briefing is kort en het lijkt erop dat we de komende dagen zelf onze weersverwachting en kaarten moeten regelen. Het enige wat belangrijk lijkt te zijn is dat we in de provincie blijven! Op het startveld zou ons nog wel even verteld worden welke berg we dus niet over mogen. Gelukkig hebben we WiFi en met de apps Windy, Windfinder en Google Maps bereid ik mezelf zo goed mogelijk voor op mijn eerste ballonvaart in de Araku Vallei.

    De vallei verlaten! 

    Eenmaal in de lucht zie je overal velden. Naast dat je alert moet zijn op de vele hoogspanning en andere lijntjes is het hier niet moeilijk om een veld te vinden, maar wegen zijn er niet zo veel. Aangezien de boeren hier alles nog met de hand doen en de velden veelal opgebouwd zijn in terrassen is het vaak onmogelijk om met de auto erbij te komen. Landen in een veld aan de weg of een veld waar duidelijk auto sporen door heen lopen is dus essentieel. De eerste paar vaarten was het vaarplan dan ook simpel. Opstijgen en landen bij het eerste geschikte veld. Soms was dit al na 15 min, maar het kon ook zomaar 40 min tijd kosten. De grondwinden in de vallei zijn rustig en komen vaak niet boven de 5kn uit. Een aantal vaarten later zag ik mijn moment daar om op hoogte snelheid te pakken en door te varen. De vallei achter me laten en de bergen in! Verder varen dan iemand ooit gedaan had vanaf het evenement. Op zoek naar dat dal bij Kitlangi met die grote weg!  Er kwamen diverse toppen onder mij door. Achter mij zag ik slechts 1 andere ballon mijn plan volgen. Volgens de App Hot-Air moest ik met 30 min bij het juiste dal zijn. Het zicht was perfect en mijn dal kwam in zicht. De weg, de velden en de grote hoogspanning het was er allemaal, het plan zou lukken!

     

    Het voelde alsof ik voor de eerste keer vanuit de Gelderse vallei de Veluwe over stak! Ik voelde me thuis in India.

     

    De crew had echter mijn sms niet gekregen en bleken geen idee te hebben waar ik heen was gegaan. Niet alleen de crew, maar ook ik had geen telefoonsignaal. Mijn WiFi deed het nog wel. De organisatie wist dus waar ik was. Na het inpakken was het dus ouderwets afwachten. In Kitlangi waren we ‘talk of the town’. Dus als ze daar maar kwamen! Een voordeel bleek dat men hier nog nooit eerder een ballon had gezien. De crew vroeg bij elk dorp of de ballon verder was gegaan. Na ruim een uur zoeken over bijna onmogelijke wegen kregen ze een aanwijzing over een mogelijk landingsplek. Na ruim 1,5u zag ik opeens mijn team. Het avontuur was compleet. Met een voldaan gevoel reden we een prachtige route terug naar ons basecamp. Helaas waren er nog maar 2 vaarten en zat er geen lange vaart meer tussen. 

  • Grote schoonmaak

    Grote schoonmaak

    De wintermaanden

    Eind oktober gaan we in de 'rust' stand. Dan hebben we 5 maanden de tijd om ons weer voor te bereiden op het volgende ballonvaart seizoen. Het klinkt altijd zo mooi, 5 maanden 'vrij'. Tijd om de banden met familie en vrienden weer aan te halen, te reizen en even het materiaal schoonmaken. Vooral dat laatste is stiekem toch best een klus. Elke set bestaat uit een mand, brander, ventilator, flessen en aanhanger. Ieder item moet nagekeken en schoongemaakt worden. Om de variatie erin te houden kies ik er voor om het per set aan te pakken. Wellicht is het efficienter om eerst alle branders te doen, daarna alle ventilatoren en zo verder. Gelukkig heb ik 5 maanden, tenminste dat denk ik in november.

    Eerst maar even uitrusten

    November neem ik de tijd om mijn winter te plannen. Rustig aan bedenken hoe Hot-R er in 2019 uit moet gaan zien. Welk materiaal gaan we vervangen, wat gaan we opknappen en welke kosten kunnen we verder nog verwachten. Niet haasten, het is november. Genietend van de eerste wintermaand met vrienden en familie is het december voor ik er erg in heb.

    Alle begin is moeilijk

    Zeker als schoonmaken niet je favoriete bezigheid is. Met onze reis naar India in het vooruitzicht is het dus zaak om de ballonset van de PH-JSH als eerste te checken en schoon te maken. Deze set is uitermate geschikt voor buitenlandse reizen. Het is niet de nieuwste ballonuitrusting, maar voldoet nog aan alle eisen. Schoonmaken van de mand en brander nemen al snel 2 dagen in beslag en voor de ventilator bestel ik nieuwe onderdelen. Het nieuwe ventilator blad en de nieuwe uitlaat zullen er voor gaan zorgen dat de 5PK ventilator weer jaren mee kan. Voor de kerst zal de set voor India opgehaald worden. Een beetje doorwerken dus.

  • Een eigen luchtballon

    Een eigen luchtballon

    Uw bedrijfsreclame op een luchtballon!

    Dat is natuurlijk een droom van veel ondernemers, maar hoe gaat zo'n proces eigenlijk?

    Meestal begint het gesprek met "wat kost dat?" en dat is logisch. Een eigen luchtballon kost naast geld ook tijd en om het gewenste succes te behalen is het ook handig als we er een plan bij maken. De vraag wat het gaat kosten kunnen we pas aan het eind van het plan bepalen.

    Het plan van aanpak

    Eerst gaan we in gesprek met de aanvrager. We verdiepen ons in het bedrijf en kijken daarbij wat de mogelijkheden zijn om de ballon te laten aansluiten bij het bedrijf. Als vanzelf wordt het dan vaak een grote brainstorm sessie. Wat we duidelijk moeten krijgen is het doel van de ballon. Willen we passagiers vervoeren, reclame maken, een mascotte uitbeelden of een product uitvergroten in de lucht. Kortom, hoe groot moet de luchtballon worden en welke vorm!

    Aan de tekentafel

    Als het plan duidelijk is dan gaan we naar de tekentafel van Cameron Balloons. De design afdeling in Engeland maakt één of meerdere schetsen van de ballon. Vaak gaan deze tekeningen nog een aantal keer heen en weer voordat we een uiteindelijk ontwerp goedkeuren.

    De offerte

    Met een goedgekeurde tekening kunnen we ook de prijs gaan bepalen. Maar naast de aanschaf van de ballon moet er ook gekeken worden naar een mandje, gasflessen, brander en een trailer. Hierin kijken we naar de nieuwprijs, maar wellicht is er ook een gebruikte set te vinden die passend is voor het project. Ook nemen we in de offerte mee wat de kosten per vaart zijn en geven we een indicatie van de onderhoudskosten.

    Productie van de ballon

    Nadat we overeengekomen zijn, wordt de ballon in productie genomen. Gemiddeld duurt het zo'n 3 maanden voordat een ballon in elkaar gezet is. Ter indicatie, het naaiwerk alleen al kost ongeveer 200 manuren. Als de ballon in elkaar zit dan zetten ze hem bij de fabriek overeind om te kijken of alles perfect is.

    Intussen staan wij niet stil

    Tijdens de productie gaan wij hier in Nederland verder met de voorbereiding. Zo gaan we aan de slag met de teamkleding, artwork op de trailer aanbrengen en elke ballon heeft natuurlijk ook zijn eigen certificaten. Voordat we in Nederland de lucht in mogen moeten we ook een registratie aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport en regelen we dat de ballon verzekerd is.

    De doopvaart

    Na al die maanden voorbereiding komt de ballon dan eindelijk voor het eerst van de grond. Voor dat de eerste passagiers kunnen instappen wordt de registratie traditioneel gedoopt met champagne en zal de ballon veel behouden vaarten worden toegewenst.

Arrangementen van Hot-R

Diner & Ballonvaart

Diner & Ballonvaart

  • Ballonvaart
  • Dineren
  • Nu € 159,- p.p.

Info

Groeps ballonvaart

Groeps ballonvaart

  • Locatie keuze
  • Maatwerk mogelijk
  • Vanaf € 140,- p.p.

Info

100% Privé ballonvaart

100% Privé ballonvaart

  • VIP / Privé
  • Elke dag mogelijk
  • Vanaf € 140,- p.p.

Info

Promotie mogelijkheden

Promotie mogelijkheden

  • Decoratie mand
  • Fotoshoots
  • Bedrijfspromotie

Info